2. Waar kan ik terecht met vragen over ziekte of beperking?

[ Terug naar de Wegwijzer ]
Als mantelzorger kunt u tegen allerlei vragen aanlopen over ziekte, behandeling en mogelijkheden voor hulp en ondersteuning van degene waarvoor u zorgt. Met veel vragen kunt u terecht bij de huisarts, wijkverpleegkundige, apotheker, of behandelend specialist. 
Maar misschien wilt u meer weten. Hier leest u waar u terecht kunt voor meer informatie en het uitwisselen van ervaringen.   
 
Algemeen
Het is belangrijk dat u elk contact dat u opneemt altijd doet in overleg en met de toestemming van degene waarvoor u zorgt. Als er sprake
TW_Rapportomslag_stockfoto_2.jpg
is van een progressieve ziekte moet van te voren worden besproken met degene waarvoor u zorgt wie welke “medische” contacten mag leggen


2.1 Huisarts, praktijkondersteuner
2.2 Behandelende specialisten
2.3 De zorgverleners
2.4 De patiëntenorganisaties

2.1 Huisarts, praktijkondersteuner

[ Naar boven ]
De huisarts of de praktijkondersteuner kan u en degene waarvoor u zorgt vertellen wat u bij een ziekte of beperking nu en in de toekomst kunt verwachten.
Maar ook de volgende punten kunt u met de huisarts of praktijkondersteuner bespreken:
  • Vraag de huisarts regelmatig een huisbezoek te brengen om te praten over de medische behandeling
  • Spreek af wat u in noodsituaties kunt doen
  • Vraag zo nodig om een verwijzing naar hulpverleners waar u ondersteunende zorg kunt regelen
  • Bespreek  wat het voor u betekent om mantelzorger te zijn.                 
  • Geef het aan als de zorg (te) zwaar voor u wordt en als u extra hulp nodig heeft.    

2.2 Behandelende specialisten

[ Naar boven ]
De behandelende specialist kan u en degene waarvoor u zorgt vertellen wat u nu en in de toekomst kunt verwachten. Hij heeft met u en degene waarvoor u mantelzorger bent een behandelplan gemaakt. Een behandelplan is een plan waarin een beschrijving en het doel van de behandeling en de algemene gegevens van degene waarvoor u zorgt beschreven staat. Het is belangrijk om op de hoogte te blijven van hoe de behandeling verloopt. Eventueel in overleg met de huisarts/praktijkondersteuner of de wijkverpleegkundige. 

2.3  De zorgverleners

[ Naar boven ]
Als zorg wordt verleent door bijvoorbeeld de wijkverpleegkundige, de zorgverleners in het verzorgingshuis of in het verpleeghuis kunt u hen altijd vragen stellen. Bijvoorbeeld over het zorgplan wat door de zorgverlener is gemaakt. Een zorgplan geeft een beschrijving van het doel van de zorg en het doel van de zorg. Tevens staan hierin de algemene gegevens van degene waarvoor u zorgt. 

2.4 De patiëntenorganisaties

[ Naar boven ]
Algemene patiëntenorganisaties bieden hulp en advies aan alle patiënten en hun verzorgers. Hier kunt u ook vragen naar informatie over specifieke patiëntenorganisaties in uw omgeving. 
Met behulp van een zoekmachine kunt u de verschillende patiëntenorganisaties op internet vinden. Kijk ook bij de relevante adressen.


Relevante adressen:
Nederlandse Patiënten/Consumenten Federatie (NPCF) - klik voor details
Biedt actuele informatie over zorg en patiëntenorganisaties. Heeft een aantal contactpersonen voor zeldzame ziektes.
☎ 0900 - 2356780
🌍 npcf.nl
Nederlandse Patiënten Vereniging NPV - klik voor details
Algemeen-christelijke vereniging die zich vanuit patiënten perspectief bezighoudt met de zorg voor het leven. Geeft voorlichting over gezondheidszorg.
☎ 0318 - 547888
Patiëntenverenigingen in Nederland - klik voor details
Een website waar alle patiëntenverenigingen overzichtelijk op een rijtje staan.

Heeft de wegwijzer u nog niet voldoende de weg gewezen, dan kunt u een mail sturen naar info@sociaalcollectiefswf.nl. U wordt dan in contact gebracht met een medewerker van het Stipepunt. Hij/zij denkt dan met u mee en zoekt samen met u naar een antwoord op uw vraag. 

[ Terug naar de Wegwijzer ]

Nieuws

Stipepunt Sneek is verhuisd

woensdag 3 april 2024
Stipepunt Sneek is...
Lees meer...

Paasworkshop vol

maandag 11 maart 2024
Lees meer...

Workshop mantelzorg vol

maandag 11 maart 2024
Workshop voor...
Lees meer...